TNO

2022

Nieuwe website voor TNO om wetenschap en publiek dichter bij elkaar te brengen

SERVICES

Website design, design system, prototyping

Agency

Jungle Minds

Eind 2022 kreeg Jungle Minds de vraag van TNO om de publieke website geheel te herontwerpen. De oude website paste niet meer bij de strategie voor de toekomst en was te veel outside-in opgezet. TNO wil de doelgroepen beter bedienen vanuit hun eigen perspectief, niet vanuit de TNO organisatiestructuur. De nieuwe website moest daarom allereerst aansluiten bij de belevingswereld van de gebruiker, maar moest daarnaast ook conversieverhogend werken én optimaal digitaal toegankelijk zijn. Een klus waar we met veel plezier aan hebben gewerkt, resulterend in een futureproof tno.nl met een bijbehorend design systeem.

Exploratief onderzoek als basis voor content en designkeuzes

Voorafgaand aan de designfase heeft Jungle Minds interviews afgenomen onder de beoogde doelgroep. Één van de conclusies was dat TNO werd gezien als een brede, abstracte organisatie, waarbij de breedte en diversiteit aan onderwerpen ervoor zorgde dat het onduidelijk was wat TNO precies doet (‘Wat deden ze ook alweer precies?’). Deelnemers hadden het gevoel dat TNO alles doet voor iedereen en dat alles even belangrijk was, zodat ze uiteindelijk geen idee hadden waar ze TNO nou exact voor konden bereiken.

Het was daarom voor TNO heel belangrijk om inhoudelijk te gaan prioriteren op onderwerpen, deelgebieden en concreet te formuleren welke diensten zij aanbieden. Voor het design betekende dat dat we in de content structuur en navigatie een duidelijke visuele hiërarchie moesten aanbrengen.

TNO heeft een aantal kernthema’s geformuleerd (duurzaam, veilig, gezond en digitaal) die centraal richting geven aan de content en hun dienstverlening. Deze thema’s hebben allemaal een aparte kleur gekregen zodat bezoekers intuitiever kunnen navigeren binnen een thema en beter onderscheid kunnen maken tussen de thema’s.

Tablet screen showing TNO focus area digital
Tablet screen showing TNO focus area digital
Tablet screen showing TNO focus area sustainability
Tablet screen showing TNO focus area sustainability
Tablet screen showing TNO focus area digital
Tablet screen showing TNO focus area sustainability

Het makkelijk maken om de juiste TNO expert te zoeken

Een andere belangrijke conclusie van het exploratief onderzoek bleek dat deelnemers de website van TNO met name gebruikten om een expert te vinden die hen zou kunnen helpen. Het was voor ons dus heel belangrijk om het vinden van de juiste expert op verschillende manieren te faciliteren.

Voor de sectie ‘zoek een expert’ hebben we de zoekvraag van de bezoeker centraal gezet in plaats van de expert. Voorheen kon je binnen TNO alleen op naam zoeken, terwijl bezoekers vaak niet weten wie ze moeten hebben, maar alleen een vage hulpvraag hebben, zoals: ‘ik zoek een expert die me kan helpen op het gebied van….’

We hebben voor de pagina ‘over TNO/onze mensen’ een filter ontworpen waarbij bezoekers aan de hand van een paar vragen specifiek de TNO’er kunnen filteren die past bij hun hulpvraag.Ook hebben we in de weergave van de experts niet alleen hun naam maar ook hun expertise prominent weergegeven.

Een eigen branding voor de 'werken bij' pagina's

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe website waren de ‘werken bij’ pagina’s waarbij jonge professionals TNO als werkgever kunnen leren kennen en op zoek kunnen naar een baan bij TNO. Dit gedeelte was dermate belangrijk dat het volgens ons, net als de verschillende thema’s, een aparte kleur zou mogen krijgen.De belangrijkste kleuren van TNO waren verschillende soorten blauw, maar er was één secundaire kleur die we nog nergens echt goed hadden toegepast en dat waren de oranje tinten. Gelukkig hebben we deze kleuren een mooie toepassing kunnen geven door de werken bij pagina’s in een eigen oranje jasje te stoppen.

Design voor accessibility

Een van de eisen van TNO was dat de nieuwe website optimaal digitaal toegankelijk moest zijn, en dus moest voldoen aan de WCAG AAA standaarden. Al onze designs werden aan het eind van de sprint getoetst door toegankelijkheidsexperts van Swink waardoor we zeker wisten dat we niets over het hoofd hadden gezien.