Ministerie van Justitie en Veiligheid
—
2019
Startup in Residence
Een nieuwe methode om burgers beter te betrekken bij wetsvoorstellen van de overheid
SERVICES
Kwalitatief onderzoek, Interviewing, Concept design, Concept test
Agency
Jungle Minds
In Nederland heeft iedere inwoner de mogelijkheid om te reageren op veranderende of aankomende wetgeving via een centraal platform van de overheid genaamd ‘internetconsultatie’. Op dit platform worden alle wetsvoorstellen online gezet en kan iedereen wetsvoorstellen lezen en feedback geven voordat ze in de Tweede Kamer worden behandeld. Echter, slechts een zeer klein aantal mensen reageert daadwerkelijk op deze online voorstellen door een gebrek aan bekendheid van het platform, de complexiteit van de wetsvoorstellen en de tijd en moeite die het kost om een (degelijke) reactie te formuleren. Jungle Minds kreeg van het Ministerie van Justitie en Veiligheid de opdracht om een concept te maken om dit digitale raadplegingsproces te verbeteren.
Twee belangrijke doelgroepen
Door kwalitatief onderzoek uit te voeren, leerden we de behoeften en doelen van de twee belangrijkste doelgroepen kennen.
1. Burgers
De eerste doelgroep zijn de burgers die willen reageren op voor hen relevante wetsvoorstellen. Omdat de gevolgen van veranderende wetgeving in de praktijk heftig kunnen zijn, zijn burgers vaak erg emotioneel in hun reactie. Voor burgers is het belangrijk dat zij de wet begrijpen en dat er een manier is waardoor zij zich gehoord voelen.
2. Ambtenaren
De tweede doelgroep zijn ambtenaren die de wetsvoorstellen maken. Zij hopen kwalitatieve input te krijgen van burgers uit alle lagen van de bevolking, bedrijven en organisaties zodat ze wetten kunnen maken die breed gedragen worden door de maatschappij. Ook willen zij voorkomen dat zij belangrijke argumenten/details of consequenties van de wet over het hoofd zien.
3 Ontwerpuitdagingen
Na kwalitatief onderzoek onder burgers zagen we dat er drie grote problemen waren die ten grondslag lagen aan de lage respons op de wetsvoorstellen. Deze problemen zijn: 1. Onbekendheid van het platform, 2: de complexiteit van wetsvoorstellen, 3: de moeite en tijd die het vergt om een reactie te formuleren.
Op basis hiervan hebben we de ontwerpvraag onderverdeeld in 3 afzonderlijke ontwerpuitdagingen.
1. Triggers.
Hoe creëren we (media)triggers die mensen naar het platform trekken? Deze triggers moeten zowel het platform onder de aandacht brengen en de persoonlijke relevantie voor de normale Nederlander duidelijk maken.
2. Begrijpelijk maken
Hoe maken we wetsvoorstellen minder complex zodat ze toegankelijker worden voor een groter publiek?
3. Faciliteren van een reactie
Hoe faciliteren we bezoekers in het formuleren van een kwalitatieve reactie op de juridische voorstellen?
Allereerst hebben we de wetsvoorstellen minder complex gemaakt door alle voorstellen te herschrijven naar taalniveau B1 en op te delen in tabjes, waardoor de lezer stap voor stap door het voorstel wordt geleid. Ook hebben we voorbeelden toegevoegd van hoe het wetsvoorstel in de praktijk zou kunnen werken.
Daarnaast hebben we het faciliteren van een kwalitatieve reactie stapsgewijs aangepakt.
Allereerst hebben we onder ieder wetsvoorstel een uitnodiging geplaatst waarbij de lezer expliciet wordt gevraagd om een reactie te formuleren, waardoor het minder vrijblijvend is om te reageren. In deze uitnodiging hebben ook we duidelijk aangegeven wat er van de lezer wordt verwacht en hebben we enkele tips gegeven voor het formuleren van de reactie.
Ook kunnen bezoekers de reacties van andere mensen lezen, waardoor ze inspiratie kunnen opdoen over de standpunten van anderen en hoe deze door anderen worden verwoord.
Ook hebben we mensen de mogelijkheid gegeven om te reageren op de wetsvoorstellen door het beantwoorden van enkele vragen. Hierdoor hoeven mensen niet met een blanco canvas te beginnen en kunnen ambtenaren input ophalen over specifieke onderdelen van de wetsvoorstellen waar zij bijvoorbeeld nog twijfels of bedenkingen over hebben.
Research - Ideate - Design - Pitch
Voor dit project werkten we in design prints, waarbij we eerst onderzoek doen bij de doelgroepen door middel van interviews, daarna een design oplossing bedenken, deze uitwerken in een prototype om deze vervolgens weer te testen bij mensen van de doelgroep.
Dit onderzoek en design project was onderdeel van het innovatie programma Startup in Residence, waarbij startups worden uitgenodigd door de overheid om de (online) dienstverlening van verschillende ministeries te verbeteren. Aan het eind van het traject pitchen alle startups hun concept voor alle ministeries.
Next project